tisdag 11 juni 2013

mc donalds

I går åkte vi i en liten caravan om 4 bilar från bröllopet i Quincy. Efter någon timma skulle vi stanna och äta. Jag hör hur min farbror och en kusin-kusin börjar prata om mc donalds och känner orosklumpen i magen, vi kör in på en parkering...
Jag går in på mc donalds med alla andra och undrar hur jag ska ta mig ur detta helveteshål. I många, många år har jag undvikit denna kedja då de inte lever upp till mina krav på hur en "bra" multinationellsuperduperföretagsverksamhet bör fungera. Tydligen har dessa år av politiskt avståndstagande även gjort att min kropp började reagera med någon slags lättare panikattack. (panikattackkänslan har jag fått tidigare på ett liknande sett när jag och LillS var på Kinarestaurang och jag träffade hans bror för första gången, vi beställde en vegrätt och just som jag hade stoppat in en slev mat i munnen sa Storebror att han upptäckt att det var kött i maten, hjärtat bultade, andnöden var påtaglig och jag började gråta lite, tror jag låtsades att jag "fått nåt i ögat").


Tidigare när jag varit här och hälsat på så har jag varit bestämd med att inte åka till ställen som jag vet är "dumma", egentligen har jag ingen koll längre på vilka företag som är "dumma" eftersom jag inte hållt koll på dom genom åren. Jag bara förmodar att de forfarande är dumma eftersom de är stora.
"En gång tjuv, alltid tjuv" sa folket till Vargen i Bamse. "En gång dum, alltid dum" säger jag till de stora multiföretagen.
I vilket fall som helst så kunde jag inte riktigt med att få 4 bilar med trötta, hungriga bakisbröllopsmänniskor att inte åka till första bästa ställe så jag följde tyst med in på Mc Donalds.
Nu är ju Mc Donalds i USA ett Mc Donalds i USA så de hade inte vegburgare eller annat bra vegalternativ (ja, det var kött i salladen!) så jag fick en god anledning att säga fuck you och gå därifrån.
Hjärtat bultade och jag grät lite och kände mig som en tönt för att ha överreagerat.

ps. Nu kanske ni tänker att "hallå vaddå, du har ju ett monki-linne och dom är faktiskt uppköpta av H&M och det är faktiskt ett "dumt" företag, men då kan jag tala om för er att just det linnet köpte jag innan H&M köpte upp dom. Men ja...jag har kläder från H&M, ja, jag är en människa vars moral kan ifrågasättas, jag är medveten om detta och ber om ursäkt för att jag inte är vegan, dricker coca cola,  röker och kastar fimpar i naturen. Jag gör även följande grejer utan att be om ursäkt för det: jag ger inga pengar till cancerfonden, jag flög med flygplan till USA och så ser jag ner på människor vars moral är lägre än min. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar