söndag 8 september 2013

GrattisTokyo.

Vi avbryter sändingen för ett viktigt meddelande. 

Er utrikeskorrespondent Maria från Marias Japanblogg rapporterar just nu från Tokyo. Tokyo har vunnit priset som OS-stad 2020. Nyheten sprider sig som en löpeld och invånarna i Tokyo firar som vore det kinesiska nyåret.

"Frågor har dock höjts kring de radioaktiva utsläppen från Fukushima, beläget drygt 20 mil norr om Tokyo. Efter översvämningarna i Japan under 2011, som förstörde tre av Fukushimas kärnreaktorer, har flera ton radioaktivt vatten släppts ut i Stilla Havet." skriver Expressen i dag.


Jag kan härmed dementera alla rykten angående radioaktivitet i Tokyo. Jag har under flera veckors tid ägnat mig åt bad i stilla havet och drickandes Tokyos kranvatten. 

Jag har i egenskap av journalist besökt Hiroshima- kärnkraftens högkvarter. Hittills uppvisar jag inga symtom på radioaktivitet och kan därför med 100% säkerhet säga att detta inte finns i Tokyo. 
Det japanska folket vill - genom mig- välkomna er alla till Tokyos Olympiska Spel 2020.
-Bara dom åker hem sen. Säger en japansk man jag intervjuat. 
-Ja, dom får gärna komma hit men vi vill inte ha några invandrare som stannar kvar. Instämmer en kvinna. 
-För dom bara skräpar ner och förstör. sjunger en barnkör.








Maria för TT och Marias Japanblogg. 







1 kommentar: