söndag 15 september 2013

En intervju med mig själv.

Intervjuare: Hej Maria bakom Marias Japanblogg.

Jag: Hej

I: Du har ju under en längre tid befunnit dig i metropolen Tokyo och därifrån dokumenterat livet i Japan. Nu är du hemma igen. Hur känns det? 

Jag: Det var med blandade känslor jag lämnade Japan. Jag har flera fantastiska vänner där som jag såklart kommer sakna och så är det ju ett roligt land att vara i. Tokyo är en fantastisk stad. 
Samtidigt känns det otroligt skönt att vara hemma. Jag känner verkligen entusiasm inför mitt kommande år i Stockholm! 

I:  Vad är det bästa med Tokyo, tycker du?

Jag: Åååh jag kan inte svara på den frågan, jag har jättesvårt att bara välja en grej. Det finns så mycket. 

I: Men 5 favoriter då?

Jag: hmm låt mig tänka...
1. Att det finns toaletter nästan överallt! Jag älskar närheten till en gratis toa, det finns i tunnelbanan, på stora butiker och sånt. Dom är nästan alltid rena och fräscha också!
2. Arkitekturen
3. Deras skrivböcker är otroligt fina. Designen på böcker, bokpapper och typ..allt är jättesnyggt. 
4. Att alla är så lugna i tempot och tysta och snälla och lagliga. Under båda mina vistelser i Tokyo har jag varit väldigt avslappnad när det gäller tex att gå hem själv på natten, på ett helt annat sätt än här hemma i Sverige. Så klart finns det väl dom som pratar lite högre i tunnelbanan någongång och visst måste det ske brott men inget som jag märkte.  Jag har upplevt någon form av ödmjukhet...alltså inte bara människor i mellan. 
5. Massa andra saker

I: ..och vad tycker du sämst om..5 saker?

Jag: Okej...
1. Synen på sexualitet och i den här punkten slänger jag in jämställdhet och genustänk överlag. 
2. Det verkar finnas ett generellt politiskt ointresse bland folket och bara rastistiska partier. En vän förklarade att det är typ som att det är som att det minst rasistiska partiet är som SD och sen blir det bara värre och värre. 
3. Maten. Det är så himla jobbigt att det är kött och fisk i typ 90% av allt som serveras.
4. Att jag inte kan språket vilket gör det svårt att kommunicera.
5. Massa andra saker. 

I: Tack för intervjun.

Jag: Tack. Jag vill också bara säga att jag flera gånger sett städare i tunnelbanan ligga på knäna och tvätta golvet, en gång såg jag en butikspersonal som gjorde det på golvet i butiken, Va! Så himla renligt och noga! Och det var också vanligt att dom sopade tbanegolvet och även trottoarer med sopkvast. En gång såg jag en som dammsugade gatan. Det var så himla fint så jag skrev om det i bloggen. 

I: Tack.

Jag. Tack.

I: Tack.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar