torsdag 25 juli 2013

Historien om fågelklockan

Det var en gång två fåglar som satt och åt rönnbär i ett träd.  Då sa sen ena fågeln "Om du fick önska dig 3 önskningar, vad skulle du önska dig då? 
" Då skulle jag önska att du och jag fick barn, 2 stycken små gulliga fågelungar"
"Då ska du få det" sa den första fågeln
och vips hade dom två små gulliga bebisfåglar.
" Så här lycklig vill jag alltid vara så min andra önskan är en klocka, så jag alltid kan leva i nuet!" Och vips så fanns där en klocka! 
Nu började fågeln tänka på guld o gröna skogar. 
"Åh nu har jag allt jag kan önska mig men lite rikedom skulle inte skada... Jag önskar att hela vår familj, klockan och grenarna som är vårt bo blir till guld, så att alla andra kommer bli avundsjuka på all vår lycka, prakt och rikedom!"
Så vips förvandlades de alla till guld och dog och blev slutligen en vacker inredningspryl i ett hem någonstans i Skåne. 




1 kommentar:

  1. Fast nu vill jag faktiskt protestera. Sätta ner foten. Det har gått för långt! "Köpa en klocka för att leva i nuet"? Nejdu, den gubben går inte, det kan du inte lura i mig. UTAN klocka lever man i nuet, MED klocka håller man koll på tiden och planerar framtiden och nästa steg. Jag tror inte alls det var förgyllningen som dödade dem, utan snarare det faktum att fågeln trodde att den skulle leva i nuet med en klocka, och sedan när klockan kom och det visade sig att den hade fel så klarade den inte av att erkänna sina fel och det blev för tungt att leva i sin livslögn så den valde att gå hädan för egen hand, så att säga.

    SvaraRadera