måndag 7 januari 2013

Kabuki- en plats där männen får vara ifred, som i garaget ungefär.


Jag var ju och kollade på lite Kabukiteater när jag var i Japan.  Kabukis existens uppkom tack vare en grupp dansande kvinnor år 1603. Kabuki betydde på den tiden typ oortodox eller excentrisk. Såklart blev sådana typ av kvinnogrupper bannlysta och byttes istället ut mot män. Männen spelar alltså både kvinno och mansroller. Under denna process byttes Kabukis betydelse ut mot den nuvande betydelsen där Ka betyder sång, Bu betyder dans och Ki betyder teknik eller färdighet
I öronsnäckan som jag hade medan jag kollade på Kabukiföreställningar så översattes och förklarades handling och repliker på engelska. I pauserna fick jag även viktig information via öronsnäckan, tex så fick jag veta att det finns inga som helst planer på att ta tillbaka kvinnor på Kabukiscenen. Varför?
 Jo men för att publiken vill faktiskt bara att män ska agera, dom är ju så duktiga på att spela kvinnor, bättre faktiskt än vad en kvinna skulle vara! DESSUTOM så är det faktiskt så att dräkten som mannen som spelar kvinna bär under en Kabukiföreställning väger 20 KILO och det förstår ju vem som helst att det skulle inte en kvinna orka bära omkring på under en hel föreställning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar