torsdag 6 december 2012

mobbar mina tår

Jag har köpt tabi strumpor, så nu kan jag göra japankonst på riktigt. Jag ska bara slappa lite först.


Faktaruta: Tabis är strumpor för dig som mobbar dina stortår. Dom får inte vara med dom andra tårna. Under Edoperioden i Japan  hade en klan som hette Tokugawa makten i en sisådär 265 år (1603-1868). Tokugawa bestämde sig för att hugga av alla stortår i landet men orkade inte så han började tillverka tabis-strumpor och Getas (sånna där träflipflops som Geishorna har). Detta blev en succe´.  I Kabuki- en modern teater/dans under Edoperioden - hade man också tabisar. Nu har jag sånna för jag gör också modern teater/dans från 1700talet.

2 kommentarer:

  1. Dom ser väldigt osköna ut. Som att det spänner lite mellan tårna. Jag med min enorma inlevelseförmåga känner hur det drar i skinnet nu, det gör lite ont faktiskt.

    SvaraRadera
  2. det spänner faktiskt! du är en riktig inlevelsekännare du

    SvaraRadera