onsdag 26 december 2012

Jag i nutid och framtid

Detta planerar jag att skriva om idag eller i framtiden:

1. mitt hemliga bloggnamn-byte
2. en barnvisa
3. mat i japan och hur jag förhåller mig till detta
4. saker som jag har lärt mig om japaner via etnologiska sociala fältexperiment
5. teater och scenkonst i japan.
6. när jag skriver om japan så menar jag Tokyo och varför jag gör det.
7. m.m.



Jag kommer inte skriva om detta i kronologisk ordning jag kommer börja med punkt 6.

PUNKT 6.

Under resans gång har jag ibland och kommer i framtiden fortsätta hänvisa till "japaner" i "japan". Detta är inte för att jag vill verka fördomsfull och bre på folks förutfattade meningar om asiater. Detta är heller inte för att jag gör grova generaliseringar och benämner alla asiater som japaner. Detta beror på att resan jag befinner mig på handlar om min resa till japan. I fortsättningen när jag skriver "japaner" eller "japan" så menar jag självklart "folk som bor i Tokyo"  eller "Tokyo", detta beror på att jag bara befunnit mig i Tokyo på min "japanresa".
OBS. Enligt vissa tillhör Yokohama Tokyo och enligt vissa skall Yokohama benämnas som en egen stad. Då jag vid ett flertal tillfällen befunnit mig i Yokohama kommer jag i fortsättningen hänvisa till Punkt 2 när jag diskuterar Yokohama och sk Yokohamaiter.


PUNKT 2.
Följande barnvisa utspelar sig i Sverige. Visan utgavs i en bok 1918. Viss handling är förlagd "långt borta" och det är alltså där jag befunnit mig under en längre tid och kommer befinna mig till och med i övermorgon.

Ett gammalt fult och elakt troll det var en gång
som kom till detta landet i en luftballong.
Han lade sig i Småland
med huvudet på Åland,
och fötterna de var i samma stund i Lund.

Och hos det gamla trollet fanns en trollmadam,
en näsa hade hon som hela Amsterdam.
Hon lagade till maten,
och lade upp på faten
en kaka utav sand
så stor som Svealand.

Och hos det gamla trollet fanns en gammal katt,
som var så stor så stor som hela Kattegatt.
Långt bort till Yokohama,
man hörde hur han jama
och svansen var så rund
som hela Öresund.

Och nu är denna visa slut för denna gång
och trollen redan gett sig av i sin ballong,
nu är de nog vid polen
ja, kanske mitt i solen
och kära vän,
de kommer aldrig mer igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar