tisdag 7 mars 2017

Norrnottenskuriren

Det finns ingen riktig poäng i att inte avslöja slutet. Föreställningen är en 40 minuters marsch mot en oundviklig upplösning – och hela titeln är en enda stor spoiler.
”Adjö, herr Muffin” handlar om avsked. Om att förlora, om att sörja. Om att vi alla blir gamla och slitna någon gång.
Den snart sjuåriga marsvinsägaren Lisa (Maria Grudemo El Hayek) får ta en mer central roll än i Ulf Nilsson och Anna-Clara Tidholms bokförlaga, och bli barnens spegelbild på scen. Hon förstår inte vad pappa menar med att älskade herr Muffin börjar bli gammal, och då plötsligt kan dö. Han är ju också bara snart sju?
Men då Mikael Odag, Lisas pappa i första scenen, plötsligt gör återentré i rollen som marsvinet själv, förstår vi i publiken hur det ligger till. Herr Muffin har knaprat sin sista mandel.
Historien växlar sedan mellan dessa två scenrum i olika skala. Lilla Lisa på bakgården efter skolan, som kämpar för att få något slags grepp om konceptet Döden; och den melankoliske herr Muffin inuti sitt lilla hus. Trött på – om än nöjd med – sitt långa liv.
Trots det tunga temat är tilltalet hela tiden väldigt väl anpassad till den unga publiken. Tonen är barnslig, det vill säga, på helt rätt sätt. Sångerna är fina; Grudemo El Hayek är träffande naiv, ledsen och oförstående; och Odhag är en tragikomisk relief.
”En underfundig berättelse för alla mellan 4 och 104 år” står det i programmet, men i själva verket ligger väl målgruppens övre gräns ungefär vid övergången mellan en- och tvåsiffrig ålder. Kanske ungefär det spann under vilket små människor för första gången får gå igenom det traumatiska som ”Adjö, herr Muffin” behandlar, alltså.
Det avgrundsdjupt sorgliga, men fullt naturliga, i att förlora någon de älskar.


SVT och Piteå-Tidningen


http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/en-pjas-byggd-av-unga-berattelser

söndag 28 augusti 2016

Sola på balkongen

Jag äter scones o dricker kaffe i balkongsolen i Luleå. Jag bor här nu o jobbar på Norrbottensteatern.
Jag äter koriander på sconesen, jag har koriander i munnen och längtar redan efter nästa tugga då jag kan få mer koriander i munnen.

fredag 18 mars 2016

I morgon har vi offentlig föreställning, läs om oss i Södra Sidan!

onsdag 9 mars 2016

Kuriren om Vi hänger inte här, vi går runt

http://mobil.kuriren.nu/kultur/ung-scen-ger-unga-en-rost-8759151.aspx



TEATER. Det är en vecka kvar till premiären och Ung Scen Norrs ensemble har just fått ett nytt manus.

Dessutom har en av skådespelarna drabbats av en allergisk reaktion och körts till akuten.

– Typiskt. En vecka före premiären av Man vänjer ju sig vid det vackra låg jag på sjukhus för blindtarmen, säger skådespelaren Nora Bredefeldt.

Samtidigt när oron har lagts sig återgår man till repetionsarbetet ute på Riksteatern i Hallunda i Stockholm.

Denna föreställning, liksom sin föregångare, är baserad på workshops och djupintervjuer med ungdomar mellan 13–16 år i Botkyrka och i Norrbotten. En stor del av dialogen i föreställningen bygger på direkta citat från ungdomarna, andra delar ur samtalen gestaltas i form av dramatiserade scener.

Ungefär 400 ungdomar har de träffat totalt, 107 har de intervjuat i ett ganska tidsödanden, men oerhört intressant arbete, menar regissören Johanna Larsson.

 Lyxigt att som frilansade regissör få arbeta under ett års tid i direkt dialog med sin publik. Samtidigt innebär detta arbetssätt också en större risk. Mycket måste hållas öppet länge. Vi har faktiskt bara repeterat två och en halv vecka.

Föreställningen Vi hänger inte här, vi går runt är en fortsättning på premiärföreställningen för hela teatern Man vänjer sig ju vid det vackra, som hade premiär i augusti i Älvsbyn.

– Det har varit ett tematisk år. I båda föreställningarna har vi jobbat med en tydlig delaktighet med publiken samt med samma tema – plats och identitet, förklarar Johanna Larsson.

För hur påverkas identiteten av platsen där man bor och vad skiljer det att gå på högstadiet i Norrbotten i förhållande till en förort i Stockholm?

Johanna Larsson menar att många ämnen återkommer. Att vara ung är att brottas med liknande saker.

Oberoende om du är ung i Norrbotten eller Botkyrka finns exempelvis en upplevd periferikänsla. I Norrbotten mot platser söderut. För de unga i Botkyrka mot Stockholm, trots att det bara är 20 minuter in till centrum med tunnelbana. De förhåller sig till ett centrum någon annanstans.

En skillnad är att flera stora händelser som skolmorden i Trollhättan, terrorattacken i Paris, IS framfart och flyktingkatastrofen uppfyllt tankarna hos de unga i Botkyrka.

– Rasism och främlingsfientlighet var inget som präglade samtalen i Norrbotten. Kanske främst för att flera av dessa stora händelser inte hänt då vi gjorde reseacharbetet i Norrbotten.

Därför kommer också föreställningen Vi hänger inte här, vi gårrunt att kretsa kring rasism och främlingsfientlighet. Men givetvis också en hela del annat som spelvärldens betydelse för de unga.

– Onlinevärlden var en helt ny värld för mig att kliva in i. Därför verkligen en utmaning att hamna rätt. Vi spelar ju teater för vår målgrupp, inte vuxna, menar Nora Bredefeldt.

Denna föreställning, liksom den förra, är fragmentarisk. Nytt är dock att de fyra skådespelarna alla har en huvudkaraktär, som i sin tur plockats samman av nio olika ungdomars berättelser, både från Norrbotten och Botkyrka.

– Jag upplever att det är en styrka att blanda och mixa ihop röster från båda ställen. Dessutom så underbart att få jobba nära ungdomar. De lever så mycket, är i livet och bjuder på en helt annan energi än vuxna. En vitalitet och nyfikenhet vi har något att lära av, menar skådespelaren Sheida Shaghoie.

En tydligt skillnad, menar Nora Bredefeldt, som deltagit i båda produktionerna, är givetvis de olika miljöförutsättningarna. De unga i Norrbotten relaterade mycket till naturen, vara ute på fjället, snön och norrsken.

– I Botkyrka förhåller man sig till en stadsmiljö.

Däremot har både hon och Sheida Shaghoie slagits över hur stor del skolan och dess krav som uppfyller de ungas liv.

– Det är så mycket plugg och mycket prat om stressen i skolan. Hur de ska klara det men också oro över framtiden. Det är ganska sorgligt, säger Sheida Shaghoie.

Och vid frågor om själva arbetsprocessen, att få ett nytt manus en vecka före premiär, är båda mycket tydliga med vikten av att teatervärlden jobbar dokumentärt.

– Jag kunde aldrig identifiera mig med handling och karaktärer när jag gick på teater som liten. Teatern måste närma sig människorna och låta olika grupper komma till tals. Och den målgrupp vi spelar för är jävligt viktig, menar Sheida Shaghoie.

Nora Bredefeldt:

– Ärligt, jag är jättetrött på alla gubbar som spelas. Jag säger inga namn, men jag tycker det är mycket roligare att gestalta Dabik 13 år än Fröken Julie.

Fotnot: Sedan Kurirens besök har en av skådespelarna blivit sjukskriven och premiären har skjutits upp.

söndag 22 november 2015

Fri feministisk scenkonstsamlingperspektiv

 Jag var på fri feministisk scenkonstsamling i helgen, jag var där som medlem i Teater Kaiserin och som styrelsemedlem i Wisp. Jag blev intervjuad oxå.
Feministiskt perspektiv intervju


I år låg fokus på gemensamt skapande på ung scen/östs Fri feministisk scenkonstsamling.

Scenkonstgruppernas sista år på ung scen/öst 

2015-11-21 | Andréa Hillgren  padlock
KULTUR
Ung scen/östs sista workshopsamling för fria feministiska scenkonstgrupper i Linköping hölls 12-15 november. Samlingen har arrangerats i tre år i ung scen/östs regi och deltagare önskar en fortsättning. Det tycks finnas ett stort behov av gemensam mötesplats för feministiska fria scenkonstgrupper. Feministiskt perspektivs Andréa Hillgren åkte till Linköping för att rapportera om projektets avslutning.
Relaterade artiklar 
Den 12-15 november hölls ung scen/östs sista workshopsamling för fria feministiska scenkonstgrupper i Linköping. 40 representanter från 23 grupper deltog i projektets sluttamp och diskuterade framtiden för landets scenkonstgrupper när ung scen östs värdskap avslutas. I år deltog nätverket WISP (Women In Swedish Performing arts) och diskuterade möjligheten att ta över som framtida arrangör för mötesplatser för scenkonstgrupperna.

Fokus eget skapande

I år låg samlingens fokus på gemensamt skapande, och deltagarna valde mellan att ingå i en workshopgrupp som tillsammans med regissören Anne Jonsson utforskar metoder för devising, eller arbeta självständigt med en egen idé i sin scenkonstgrupp som en form av miniresidens. Maria Grudemo El Hayek sitter i WISP:s styrelse och deltog de första dagarna i workshopgruppen.
- Vi blev indelade i nya samarbeten. Vi började på noll, och visste inte vilka resultat vi skulle få fram. Genom vägledning av Anne Jonsson hittade vi på och spelade upp scenkonstuppträdanden utifrån förhållningssätt som vi fritt fick tolka. Vilket förhållningssätt skulle publiken ha? Vilka rum vill vi skapa?
Grudemo El Hayeks grupp diskuterade och experimenterade med trygga och otrygga rum, och tycker att det är viktigt att mötas, testa sig fram och diskutera politisk inom scenkonsten.
- Det finns massor med syften med att sammanföra feministiska scenkonstgrupper. Att mötas och vara delaktiga på samma villkor, hitta samarbeten och kunna prova olika idéer, både konstnärligt och politiskt men också för få reflektera över aktuella världshändelser tillsammans.
Linn Möller deltog i miniresidensgruppen med sin egen scenkonstgrupp och valde att arbeta med skriven dramatik av Harold Pinter.
- Det är en typiskt manlig, tung dramaturgisk realism som unga tjejer sällan gestaltat förr. Vi ställde oss frågan vilken effekt det skulle få om vi gjorde det. Vi som skådespelare ville ta oss friheten att bete oss som 90-talsmän och göra det på scen. Resultatet blev svårt att ta på allvar, och vi har diskuterat varför de kunde men inte vi. Hur ska vi förhålla oss till vår gemensamma teaterhistoria?
Linn Möller hoppas att det politiska rummet inom scenkonsten i framtiden kan öppnas upp med en syn på feminismen som samhällsbyggande och självklar.
- Att träffa feministiska frigupper, och folk som jobbar med dessa, är viktigt då vi har samma självklara utgångspunkt. Det ger utrymme för djupare diskussioner. Scenkonstgrupper utan en feministisk ingång ställer sig ofta oförstående till det vi håller på med annars. I framtiden hoppas jag, utopiskt, på att feminism är en självklar ingångsvinkel, men på kort sikt behövs dessa möten.
Fokus har varit på att skapa internt för de andra grupperna, men delaktiga scenkonstgrupper visar också upp sina verk i det offentliga i form av en minifestival bestående av tre gästspel från tre grupper ur samlingen. Först den transterapipolitiska chakraritualen Snoppen blöder av Tvillingskapet och Transmilitanta Brigaden, som inledde samlingen torsdag kväll. Måndag den 16:e spelades Umeås Ögonblicksteater Om hon var en kille skulle jag vara kär i henne och den 24:e november spelar Göteborgsbaserade Skapet Din hand har gjort allt detta. Båda föreställningarna riktar sig till en ung publik.

Förhoppningar om fortsatta möten

I söndagens sammanfattande samtal kring scenkonstgruppernas gemensamma framtid önskas kunskapsutbyte mellan de olika grupperna och fortsatta interaktioner. Amanda Nordmark är projektledare för feministisk scenkonst vid ung scen/öst sedan två år tillbaka. Hon hoppas att andra aktörer nu tar över det arbete ung scen öst bedrivit dessa tre år.
- Ung scen öst har varit plattformen för grupperna dessa år, med stöd från statens kulturråd. Det regionala utvecklingsprojektet kan få ekonomiskt bidrag i max tre år, och detta är nu sista året innan projektet löper ut. Det är därför nätverket WISP är här och diskuterar möjligheterna att ta över som värdar för mötesplatser, berättar Nordmark.
Maria Björkman är producent på ung scen/öst och var delaktig i starten av projektet för tre år sedan tillsammans med dåvarande konstnärlig ledare Malin Axelsson.
- Malin kunde se ett stort behov av en gemensam mötesplats för feministiska fria scenkonstgrupper och när vi gjorde en inventering visade det sig att efterfrågan var stor. Vi samlar idag 60-65 stycken, berättar Björkman. 
Hon beskriver projektet som både kunskaps-och erfarenhetsbaserat med interaktion mellan grupperna, men också en metod för fortbildning.
- Första året hade vi fler föreläsningar och var mer lyhörda för vad samlingen faktiskt ville med dessa möten. När vi fått höra gruppernas önskemål började vi jobba mer praktiskt utåt med bidraget vi på ung scen/öst sökte för projektet. I år spelar vi till exempel upp projekt för Ung scen östs målgrupp som är skolpublik.
Saga Gärde sitter i styrelsen för WISP som är ett nätverk för kvinnor och transpersoner inom svensk scenkonst.
- Vi har varit delaktiga som samtalspartner och enskilda medlemmar hela detta projekt. Därför är det naturligt att vi tar över värdskapet över dessa träffar. WISP:s förhoppning är att lyckas agera arrangörer i samarbete med en institution per år. Förhoppningen är att nätverken och den kunskap som arbetas fram av frigrupperna når institutionsteatrar runt om i landet.
- Just dessa institutioner har ju det största behovet av att ta del av samtalen som förs av feministiska frikonstgrupper som har spetskompetens för hur man arbetar feministiskt, hur man "gör" feminism på teatern.
Vi har inlett en dialog med Unga Klara som första scen. Vi behöver arbeta aktivt för att bredda mångfalden bland deltagarna, och därför har vi vänt oss till Unga Klara som aktivt arbetar på att bryta vithetsnormen i teatersverige.
Gärde vill se en större mångfald inom scenkonsten och betonar det särskilda fokus WISP har på att ge kvinnor och transpersoner ett nätverk för att utvecklas som scenkonstnärer. 
- Män har ju också varit delaktiga i dessa träffar, och dem är välkomna att bli stödmedlemmar i WISP som utgörs av kvinnor och transpersoner.

torsdag 1 oktober 2015

Dagens Facebookstatus

Dagen har varit kul och peppig. Jag sov lite middag och sen jobbade jag vidare. I morgon åker jag till Gbg och Kaiserin och det blir kul.
Förkylningen är bättre.
För att läsa exakt samma sak någon annanstans, gå in på http://minhemligablogg.blogspot.se/2015/10/dagens-facebook-status.html