torsdag 29 maj 2014

en pjäs och några fina bilder

När vi var och spelade på Borås Stadsteater med "Den okända resan" så var vi o såg genrepet av
 "Fanny - eller Den sanna berättelsen om Fanny Hackabout-Jones öden och äventyr" av Erika Jong. 

Den var himlans bra alltså. Boken Fanny Hill skrevs av John Cleland 1748, den handlade om en 15-årig flicka som hamnade på bordell och den var väldigt…erotisk, det tyckte Erika Jong var dumt så 1980 så skrev hon alltså en bok om samma flicka, Fanny, fast hon var inte lika enformig och ensidig och beskrev istället för en sexig flicka på bordell en bok om en person som var rädd och stark och modig och häftig och kul och som var med om massa andra saker än att bara vara på bordell. Det är i alla fall vad jag tror att hon skrev för det var så jag uppfattade pjäsen. Det var Erik Holmström som regisserade.
I alla fall så rekommenderar jag den starkt! Jag skrattade massor och också snyftade och kände ilska och massa andra känslor.
En annan grej som var bra var att Sara Hansson ritat scenografin, den var fanabulös!
Jag tänkte att hon tecknade likt Ingrid Vang Nyman som ritat Pippi Långstrump-böckerna ni vet.
En annan gång var jag på Ingrid Vang Nyman-utställning på Millesgården.

saras bild

ingrids bild

ingrids bild

saras bild


sara hanssons blogg om ni vill se mer scenografibilder: 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar